Man undres –

engang imellem over lederes ageren på de sociale medier. Ville du skrive et indslag på f.eks. LinkedIN og bede om et godt råd til en aktieinvestering? Hvor seriøs skal man tage en leder der spørger efter anbefalinger til en organisationsudviklingskonsulent? Er der nogen der kan anbefale en god leverandør til et lederudviklingsforløb? Hvad fortæller sådant et opslag dig?

Nå, – men nu var det så netop sådant et opslag der fik mig til at reflektere lidt. Man rigtig mange anbefale organisationer eller konsulenter som man selv har en klar relation til. Enkelte var sågar selv ansat i den enhed som man anbefaler. Hvad siger det dig? Kunne man ikke forvente at en reel kunde fortalte, at de netop havde haft gode erfaringer med en bestemt leverandør?
Undskyld mig, men i mit perspektiv er det lidt useriøst at sætte sin organisations fremtidige vækst og velfærd til åbent skue på de sociale medier. Har du ikke et velfungerende netværk der kan anbefale en leverandør? Er det fordi du ikke gider at få nogle seriøse bud fra nogle af de mange udbydere? Eller er det bare fordi du gerne vil slippe billigst muligt? Hvad tænker dine medarbejdere der læser dit opslag?

I mit perspektiv er samarbejdspartnere til organisatorisk udvikling af afgørende betydning for min succes. Derfor skal jeg være meget grundig omkring udvælgelsen af en sådan leverandør. Er der et fornuftigt uddannelsesmæssigt fundament, eller er der tale om en tillært kompetence? Er leverandøren medlem af en fornuftig interesseorganisation som f.eks. Managementrådgiverne ved DI?
Man skal tage sin medarbejderes liv seriøst, og dermed også sin organisation. Man skylder at gøre sig umagen med det man gør. Det kan være at man begår fejl, men i det mindste ved man at man gjorde et fornuftigt forarbejde.

 

 

Når vi arbejde med salg?
Salg er ikke en videnskab. Salg er en proces, som nogen bare er rigtig god til, og andre knap så gode. De fleste salgsuddannelser forsøger at samle alle de gode ideer op, og så formidler man dem. Andre har konkrete værktøjer til støtte for salgsprocessen. Et sådant værktøj kan være et ”Værdisalgshjul”. Et elektronisk værdisalgshjul er din tilgang til en fælles salgsproces og dermed et fælles sprog omkring salg. Wise Mind har en salgsuddannelse som bygger på nogle grundlæggende udsagn. Vi kalder dem vores grundlæggende antagelser og der er 6 af dem.

Vores 6 grundlæggende antagelser:Værdisalg
• Mennesker handler med mennesker og ikke med organisationer
• Alle mennesker er unikke individer med en egen selvstændig livsverden
• Organisationer der består af unikke mennesker er selv unikke
• Man sælger ikke et fysisk produkt, men sælger det kunden har i hovedet om produktet
• Mennesker træffer emotionelle beslutninger men argumenterer med rationelle argumenter
• Mennesker vil altid forsøge at optimere sin egen situation

Disse antagelser danner grundlaget for det vi arbejder med når vi arbejder med salgstræning. Processen er så understøttet af en systematik der gør at alle i organisationen arbejder med den samme indstilling til forberedelse og gennemførelse af et salg der skaber værdi for såvel kunde som leverandør. Vil du have en demonstration, så kontakt os.

 

Kædernes kamp

Denne overskrift handler ikke om butikskæder eller andre kædesamarbejder. Den handler om værdikæder. Alle organisationer indgår i en værdikæde i en eller anden form. Organisationen skaber værdi for nogen, enten alene eller sammen med andre.

Ofte er den enkelte organisation ikke i stand til at styre den kæde man indgår i, men ens egen værdikæde kan man fokusere på. Prisen eller værdien for ens ydelse eller produkt er ofte bestemt af en række faktorer som også er uden for rækkevidde for den enkelte.

Alle organisationer skal have fokus på egen værdiskabelse. Laver vi noget vi kunne købe billigere andre steder? Hvis ja, – hvad betyder det for vores kunde? – hvad betyder det for vores omkostningsniveau? – hvad betyder det for vores muligheder for at tjene penge?

Ofte vil der være mange gode grunde til at en organisation gør som den gør, men tit ser vi aktiviteter som udelukkende er historisk bestemt. Hvis vi laver en aktivitet vi kan købe bedre og billigere af andre er vi med til at skade vores organisations evne til at tjene penge. Den organisation der kan skabe den korteste værdikæde vil overleve på lang sigt.

Har I styr på Jeres værdikæde?

 

 

 

 

 

 

 

 

Share Button