Ny styrmand om bord, – og ny kurs.

Organisationskulturens betydning for dine muligheder for at få succes som leder.

At få succes som leder er at få succes som menneske. Din succes starter med den første meter omkring dig selv. Vi møder mange ledere der har travlt med at fikse alle de problemer der er mere end én meter fra dem selv. Du ved sikkert nok hvad jeg mener, når jeg nævner emner som trivsel, svigtende indtjening, ressourcer, svigtende salg, personkonflikter og tilsvarende emner. Men der er to altafgørende emner som altså er inde på den første meter vi skal have styr på før du kan få succes med alt det andet. Den første, og vigtigste, er din egen personlige udvikling omkring dine personlige ledelseskompetencer. Kan du ikke lede dig selv, kan du med sikkerhed heller ikke ledere andre. Den anden meget vigtige kompetence du skal have styr på, er din evne til at læse og forstå den organisationskultur du er en del af. Rigtig mange dygtige og empatiske ledere har måttet forlade en organisation med uforrettet sag, fordi de i den grad mislæste eller fejlfortolkede organisationens kulturelle særheder. I bogen ”Kultur er noget vi giver til hinanden” får man et godt indblik i nogle af de mange sammenhænge og kendetegn som en organisationskultur kan fremstå som. Konklusionen er også den banebrydende at kultur er ikke noget vi har, – det er noget vi gør. Det faktum gør jo heldigvis at den kompetente leder kan påvirke og ændre den adfærd vi har. Hvornår skal vi gå i gang?

Drift – Læring – Ledelse – Følgeskab

Den kompetente leder ved i dag at de fire forskellige paradigmer drift – læring – ledelse – følgeskab er vigtige at forstå for at kunne skabe den nødvendige succes i en organisation. Når vi taler med ledere og analysere deres arbejdsuge, må vi desværre konstatere at langt de fleste ledere bruger al for meget tid på drift, og alt for lidt tid på læring og følgeskab. Et fodboldhold eller håndboldhold træner 2-3 gange om ugen og spiller kamp én gang om ugen. De fleste organisationer vi støder på spiller kamp hver dag. Der afsættes alt for lidt tid til udvikling og træning. Resultatet er medarbejdere der er pressede og ledere der helt forsømmer at uddelegere, fordi der ikke er nogen til at tage over i forbindelse med uforudsete hændelser som stress og sygdom.

En leder viste os tallene – de hed 90 % i Drift og 10 % i ledelse, – og 0 % i de to andre. Er han et unik tilfælde? Desværre nej. Alt for få ledere arbejder med at skabe den livsnødvendige ’organisatoriske læring’ og i konsekvens heraf, anvender lederne ikke det specielle paradigme vi kalder ’følgeskab’ som er når lederen overlader ansvar og beslutninger til en anden person, og selv indtræder som menig medarbejder. 

 

Netværk er noget man opbygger når man IKKE har brug for det

Vi danskere elsker at give – vi giver gaver til fødselsdage og jul, vi giver til diverse indsamlinger og vi giver også gerne en hjælpende hånd. Vi hjælper og støtter hvor der er behov for det. Men når vi giver skaber vi jo også en moralsk gæld hos dem der modtager vores ’gaver’ – gør vi ikke? Hvis du igennem en årrække har givet en broder eller søster gaver, og ikke modtaget nogen retur, bliver du så ved med at give og give? De færreste er nok klar over at vi faktisk sjældent giver uden helt at forvente en eller anden form for gengældelse.

Derfor er det også bare et godt råd, at du hele tiden sikre dig et både eksternt og internt kollegialt netværk, som du så kan trække lidt på når der opstår et behov. Prøv at se dine netværk som en bankkonto hvor man skal sætte lidt ind på bogen, til der kommer tider hvor man skal kunne trække penge ud. Desværre tror mange at netværk er sådan noget man kun interessere sig for når man selv har brug for hjælp. Denne gruppe vil tit opleve at de ikke oplever at netværket hjælper, – men det har altså sine naturlige grunde.

 

 

 

Ny styrmand om bord, – og ny kurs.

Det er en stor glæde at vi i Wise Mind netværket, som faktisk snart har 25-års jubilæum, kan byde velkommen til Poul Knudsgaard. Poul er kendt i det Nordjyske erhvervsliv som mangeårig styrmand på MAN Diesel, som i dag hedder MAN Energy solution. Poul har som topleder gennem mange år rigtig stor erfaring med forandrings- og strategiledelse. Herudover medbringer han med mere end 15 års bestyrelseserfaring bl.a. som formand for bestyrelserne i Desmi A/S og UCN.

Konsulentnetværket har gradvis vokset sig til en position, så det i dag fremstår som en troværdig samarbejdspartner for ejere, direktioner og bestyrelser. Både via konsulentopgaver og i form af aktivt bestyrelsesarbejde. Derfor har vi besluttet at det er den type opgaver, vi vil satse på i fremtiden.

Den aktive og lærende organisations udvikling gennem kompetent og strategisk bestyrelsesarbejde kan være svaret på den helt nødvendige bæredygtige transformation, mange organisationer står overfor som en aktuel udfordring.

Poul har sagt ja-tak til at overtage roret i Wise Mind, – og det ser vi så meget frem til. Poul har sat tid af i sin kalender til at besøge såvel nuværende som tidligere samarbejdspartnere i Wise Mind – giv os et kald.

VELKOMMEN OMBORD POUL.

Share Button