NYHEDSBREVET FOR DECEMBER

Julegaveønske til dagbladet Børsen

Børsen har f.eks. i november kåret årets Gazelle organisationen, som er landets hurtigst voksende virksomhed. En tal-succes ud over det sædvanlige.Når Børsen laver sine gazelle-kåringer, er det tallene, der tæller – intet andet. Det er fakta og ikke smagsdommere, der afgør, om en virksomhed bliver kåret som Børsen Gazelle. Det har det været i de 29 år, vi har kortlagt landets hurtigst voksende virksomheder (KILDE: BØRSEN). Et stort tillykke til alle gazeller, men er vores ensidige syn på vækst ikke ved at være forældet? Skal vi fortsætte med udelukkende at hylde dem der kan skabe monetær værdi? Hvorfor i alverden hylder vi stadig kun krone værdi. Har vi ikke brug for snart at sige farvel til det ensporede verdenssyn, der kun ser på top- og bundlinje som det altoverskyggende succesparameter? Skal vi ikke indse at vores jordklodes ressourcer ikke længere kan bære denne dyrkelse af grådighed.

Kære Børsen, – I Wise Mind ønsker vi os en julegave, og det er at I skal følge med tiden, og ændre jeres kriterier for årets Gazelle eller måske tilføje en ny kategori. Tillad os at foreslå følgende;

Årets Gazelle pris gives til den organisation som kan skabe den største værdi for mennesker, med det mindste forbrug af jordens ressourcer, og som samtidig kan forrente den investerede kapital til over markedsprisen på penge.

 

Vores forsyningskæde er vores eksistens

For en del år siden var jeg en del af en virksomhed hvor vi rådgav organisationer i at have fokus på sin forsyningskæde. Vi fik faktisk EU tilskud til at bestå med denne optimering, dels fordi der var store besparelser og ressource optimering ved at gøre det. Vi lærte vores kunder følgende sætning; Du må ikke anvende ressourcer på noget som nogen er bedre til end dig selv, fordi en sådan adfærd vil ende med at gøre dit produkt dyrere og dårligere end dem du konkurrere med. Dette skabte en stor hype, som vi i dag kalder ”Outsourcings bølgen” Vi talte faktisk om et begreb der hed ”Kædernes kamp” og den leverandør der kunne skabe værdi med den korteste kæde ville overleve de andre på den lange bane.

Fordi din organisation er stærk til at producere, er det ikke ensbetydende at I er stærke på innovation og til at bringe nye produkter frem på markedet. Fordi I er gode til noget, betyder det ikke at alt hvad I gør, er inden for jeres kompetencer. Hvad er jeres Kernekompetence – har I egentlig en Kernekompetence? Det er de aktiviteter, hvorigennem en organisation opnår en bæredygtig konkurrencefordel. Kernekompetencer ses som processer, der er centrale for den måde, en organisation arbejder på. Den opfylder tre kriterier:

1) Det giver forbrugerfordele.

2) Det er ikke let for konkurrenterne at efterligne.

3) Det kan udnyttes bredt til mange produkter og markeder.

En kernekompetence kan antage forskellige former, herunder teknisk/faglig knowhow, en pålidelig proces og/eller tætte relationer til kunder og leverandører. Det kan også omfatte produktudvikling eller kultur, såsom medarbejderdedikation.

Hvis du ser på de tre kriterier, – kan du så stadig sige at I har en eller flere Kernekompetencer?

 

Strategi – det er ikke noget vi har – det er noget vi gør.

I pressen kunne man efter en fyring af træneren læse, at man var nød til at tage action, fordi spillerne ganske enkelt ikke følte sig involveret og hørt i tilstrækkeligt omfang. Gad vide hvornår det slår igennem i erhvervslivet?

Når vi arbejder med strategi i dag, er det i langt de fleste tilfælde ikke noget der udarbejdes i en bestyrelse, men ude blandt medarbejderne (spillerne). Rammerne og godkendelsen ligger i direktion og bestyrelse, men selve strategien udarbejdes blandt medarbejderne. En strategi der hænger på væggen, eller er placeret i et ringbind, skaber ikke en værdi. Samskabelse og ægte involvering har for længst overhalet dyre analyser og Top Down processer. Konsulenterne i Wise Mind har faktisk kernekompetencer inden forsyningskæder, strategi og ledelse. Vi kan faktisk får det at virke.

 

 

Wise Mind konsulenterne vil gerne ønske alle

vores kunder en rigtig god jul.

2024 er mit første hele år i spidsen på konsulentnetværket Wise Mind. Det er ikke første gang at vi i netværket har udført arbejde for en kommune (Frederikshavn), men det er første gang at vi har været inviteret ind på direktionsniveau, og det er første gang at vi har haft en udviklingskontrakt med et en af landets største industrikoncerner (Grundfos). Så inden længe går vi på en velfortjent juleferie med en god forventning til året der kommer.

Som direktør for netværket vil jeg gerne ønske alle konsulenter og kunder en rigtig god jul.

Poul Knudsgaard

 

 

 

Share Button